fredag 4 maj 2012

Semester snart - sommaren stundar

..och om man inte har något att tala om kan man ju alltid tala om vädret..

Det har varit sådant underbart solsken här hos mig sedan några dagar tillbaka. Sköna vårdagar med smak av sommar. Det brukar oftast vara så här fint första veckan i maj och varje år säger man till sig själv att lägga det på minnet till nästa år. Ändå glömmer man likväl bort det lagom till semesterplaneringen..

Hemma på min gata har björkarna slagit ut, maskrosorna blommar och lyser gula och fina i stenpartierna invid huset. Min vinterbleka hud hann till och med få lite solrodnad på ett par dagar.

Stadsborna är öppna och varma, lyfter sina huvuden och törs säga hej. Pratar med grannarna och med nästan vem som helst. Mänskligheten kryper ur sina skal och vågar mer. Det unga paret vågar gå hand i hand mitt i city i likadana shorts och foppatofflor i varsin färg, till och med med strumpor i. Den äldre herren på torget vågar sätta sig alldeles bredvid mig trots att det är ledigt på hela bänken. 

Men idag verkar våren backa tillbaka och himlen är alldeles tjock av gråhet. Idag måste vi nog krypa tillbaka in i våra skal en liten stund. Vara tålmodiga. Och möter vi någon som inte verkar eller vill förstå att vi måste vänta lite till på sommaren, som är pratsjuk och öppen.. ja då kan ni ju alltid tala om vädret..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...