måndag 4 juni 2012

Ankommer alltid andfådd, andas alternativa avgaser

"Ååååka pendeltåg.. Jag är en looser baby...jag har inget körkort"

Jorå så är det.
Här hemma i min stad har vi inga pendeltåg vad jag vet. Därför vet ni mina vänner att jag brukar transporteras på min snart 17 år gamla röda 7-växlade DBS med traktordäck och tillräckligt anpassad bredd på sadeln. Den rullar bra fortfarande och tar mig från punkt A till punkt B utan större konstigheter.

Ett problem brukar dessvärre vara att cykeln oftast avgår lite efter tidsplanen vilket gör att en högre växel måste läggas i och har jag otur med rödljusen när jag närmar mig staden så är det på fisens mosse att jag hinner i tid till jobbet. Andfådd och med tårar som forsat utför kinderna av vinddraget i farten har jag ändå aldrig kommit försent hittills!
Bra cykel som förhoppningsvis håller några år till med mig.

När man väljer (frivilligt eller inte) att färdas i friska luften så kan man så här i början av juni njuta av syrenernas underbara doft som blommar i var och varannan trädgård. Skolavslutningskänslan från svunnen tid och en förälskad åttaårig flickas sommarpirr i hela kroppen gör sig till minnes.. Friheten den där första sommarlovsdagen med hela sommaren framför sig. En hel evighet av härliga dagar och äventyrslust. Jag susar fort nerför backen..


Vidare, framme vid en av skolorna jag passerar osar det mat. Lukten av någon sorts järpar med flottig sås strax efter klockan åtta på morgonen får det nästan att vända sig i magen på mig. Tack vare det får jag några minuters marginal för plötsligt åker cykeln snabbare förbi.

Ytterligare lite längre fram ser jag en tjej på håll. Hon syns med sin gula väst och den röda flaggan hon viftar lite med. Det luktar skarpt av ny asfalt och tjejen är vakt i ångorna. Det är också ett jobb. Strax därpå är jag framme vid mitt, cykeln tog mig dit jag skulle i tid.. idag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...