torsdag 14 juni 2012

Skön semester, skippar sovmorgon sedan skolavslutning - sjunga sommarsånger så sommarlovet slutligen startar!

Den blomstertid nu kommer...

På bordet framför mig står en vas med midsommarblommor. Den vackraste tiden på året är just precis nu (enligt undertecknad).
En kvällspromenad med hunden igår i skymningen påminde mig. Ett hav av lupiner invid grusvägen, böljande blåklockor och prästkragar på ängen. Det doftar ung sommarnatt.

Semesterkänslan infann sig direkt igår eftermiddag (även om någon vill mena att det bara var slutet av en vanlig arbetsdag och att min semester börjar först idag) Solen sken från klarblå himmel och varm som jag var efter cyklingen hem uppför backen med jackan på (cykelkorgen var ockuperad av ett par liter jordgubbar) bytte jag snabbt om till bikinin. Tog vägen om matkällaren och greppade rosévinet och Anthon Bergs chokladask som jag fick till mors dag. Uppför trappen och ut på altanen och landade sedan pladask med en semestersuck i min solstol med glaset i ena handen och några jordbubbar i munnen. Inte så skönt i vattnet eftersom solen inte hunnit värma det tillräckligt. 18 grader inbjöd i alla fall till ett snabbt dopp och sedan flöt jag runt i min poolfåtölj en stund tills jag nästan slumrade till av vattnets små vågor. Lyxhustru!

Aslan blev rädd för min poolfåtölj. Han gav den en riktig utskällning när den flöt runt i vattnet innan jag hade satt mig i den. Det såg ut som att den hade ett eget liv och han slutade inte skälla förrän jag gick fram till honom och klappade på både tingesten och honom samtidigt. Han nosade lite skeptiskt på den men insåg då att den inte var så farlig som den såg ut. Gulliga hund. Läskiga saker.

I eftermiddag är det dags för de efterlängtade skolavslutningarna och sommarlovet för alla barn och tonåringar som släpps ut som kalvar på grönbete. Avslutningsmaraton från klockan tre. Först för pojken och hans kompisar i klasserna 4-6 sedan klockan fem är det tjejens tur och klasserna 7-9. Mycket glädje och säkert en och annan tår med sång, musik och dansuppvisningar, avsked och fika med tårta och jorgdgubbar på filt i gräset.
Sommarlovet kan börja...

En riktigt skön sommar önskar
                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...