torsdag 2 maj 2013

Deklarationens deadline, dagen då dumdristigheten domderade

Varför göra idag det man lika gärna kan göra imorgon..?

Jo för att det ska alltid ska dyka upp saker som krånglar och ställer till. Men skyll dej själv, hur svårt är det egentligen att få tummen ur tidigare? Skjuta upp saker in i det sista det är mer regel än undantag här. 
Häromdagen behövde jag föra över en viss summa pengar mellan två konton och eftersom min mobil stod på laddning just då valde jag alternativet att logga in via datorn med min bankdosa. Jag var trött, sjuk och stressad och ja, jag försöker komma med ursäkter som täcker upp för min klantighet. Vad jag gör? Jag slår givetvis fel kod tre gånger så kortet spärras. Tre gånger!? Hur kan man ens klara av den bedriften? Jag imponeras av mig själv, faktiskt. Perfekt lagom till deklarationstider och allt. 

Så jag hoppade in på banken i morse, morgontrött och förvirrad och försökte få den unge mannen vid disken att förstå mitt ärende. "Jaha.. tre gånger.. nytt kort. Fixar." 
"Fast det tar flera dagar innan du får det och du måste logga in och välja en kod först innan det nya kortet skickas ut, och du kan ju inte logga in med bankid-kortet för det har du ju redan sumpat så du får logga in med ditt visakort." Riktigt så sa han inte men det kändes som att han sa så och riktigt högt också så alla runtom kunde höra och hånskratta åt mig. Så värst många befann sig visserligen inte där inne på banken så tidigt på morgonen. Anyway.. 

Jag vet att det finns tusen andra sätt att deklarera på men bankdosan är det sätt jag fattar hur det funkar. Mobilt och appar och grejer är alldeles för nymodigt för mig. Sms funkar inte eftersom vissa ändringar måste göras i skatteuträkningen. Den ursprungliga blanketten i pappersform är ju den gamla hederligt beprövade modellen och hade väl fungerat om man bara hade varit ute i lite mer god tid. Fast vadå.. jag har ju en hel halvtimme på mig..  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...