söndag 22 september 2013

Gudomligt grant Gotland, gamla gränder gynnar galleriet

Att behöva dela upp sin semester i två delar under sommaren behöver inte vara en nackdel. Medan de som tycker att de haft förmånen att få fyra veckor i rad att slappna av på faktiskt ofta har ågren när de är tillbaka på jobbet och deras semester är slut, då har en annan mer att se fram emot senare. På så vis känns sommaren också en aning längre. Ledig tidigt i juni, jobba i juli och sedan ett par veckor ledigt kvar i augusti precis innan skolan börjar.

Då kan luften komma att kännas lite höstig med svala morgnar och mörkare kvällar men samtidigt är högsäsongen över och turistställen tacksamt nog inte helt överbefolkade. Så tänkte jag mig mitt sommaräventyr för tvåtusentretton. Det var inget som var planerat sedan länge, utan kom snarare som en drömglimt och växte snabbt från tanke till handling. Jag är snart fyrtio och har faktiskt aldrig satt min fot på Gotland. Dit har jag länge önskat att få åka och så blev det nu också av till slut. En liten stuga alldeles intill den finaste stranden på Fårö fanns fantastiskt nog ledig på kort varsel.

Ivrigt packas väskorna med upptäckarglädje och badkläder. För att undvika stressen och oron att missa båten från Nynäshamn väljer vi att åka en dag tidigare och övernattar en natt i en liten stuga där. Det ger oss också tillfället att upptäcka lite mer längs vägen. En eftermiddag vid hamnen och en glass vid alla båtar i solen var riktigt gött.




Jag har heller aldrig åkt sådan stor färja som man måste färdas med flera timmar för att ta sig över till Gottlandet. Erkänner att jag blir lite nervös och får en smula Estoniaångest. Allt kommer att gå bra både tur och retur. Ingen idé att låta er undra något annat eftersom jag sitter här nu livs levande och skriver en månad senare. Med åksjuketablettens hjälp blir resan som ett smärre töcken. Sömnig och dåsig kommer jag iland i Visby hamn. Hellre så än att spendera hela resan hängandes över vattenklosetten eller över relingen till alla andra resenärers äcklade åsyn.

Vi har en bit till att åka med bilen upp till den lilla färjan som ska ta oss över sundet till Fårö, men vädret är härligt och vi passar på att utforska Visby innan vi åker vidare. Jag piggar strax på mig av den friska havsluften och den på något vis magiska känslan i den uråldriga stadsmiljön. Vi följer ringmuren, barnen klättrar och jag fotar. Ser bilder och vyer överallt, iphonekameran får jobba och min fotobank till instagram fylls upp redan första dagen på denna ö.




Så landar vi första kvällen på Gotland i den lilla stugan vid Sudersand och gör oss hemmastadda. Havet finns alldeles runt knuten. Det är för mörkt ute redan för att våga bada i ovisshet i de höga vågorna. Äventyret fortsätter med all säkerhet i morgon bitti..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...