tisdag 25 februari 2014

Pluggade på provet - platina, pärlor, Patek Philippe, princesslipad piquet plus praktisk press

I min bransch måste man ha en väldigt bred baskunskap vad gäller värdeföremål, för hur tokigt blir det inte om man ser ut som ett stort fån i ansiktet när kunden kommer in för att få sitt föremål värderat. Även om det precis som i antikrundan ibland dyker upp något man aldrig sett förut, för man blir aldrig fullärd på alla områden. Då får man ta till en livlina, ringa en vän och hjälpas åt att forska en stund. Precis som jag nu kanske spoilar tv-programmet för de som trodde att experterna kan rabbla allt om ett föremål efter en enda anblick i sändning. För det kan de i regel inte.. Ha ha!

Jag fick i alla fall den äran tillsammans med ett gäng tretton härliga medarbetare från olika butiker runt landet att delta i en ganska omfattande skräddarsydd utbildning, med många olika kurser och workshops. Det handlade förstås om diamanter, ädelstenar, pärlor, märkesklockor, mera märkesklockor, instrument, silver, tidsepoker, smyckesdesigners, mer diamanter, konstglas, porslin, formgivare, ännu mera märkesklockor, densitet, hårdhet med mera, med mera. Studiebesök på Svenskt tenn i Stockholm och en kväll med föreläsning av Jan Ribbhagen om antikt silver är minnen jag bär med mig.

Men till slut tog det roliga slut och allvaret kommer ikapp. Man måste se till att kunna bevisa vad man lärt sig i allt detta. Jag var mycket nervös under min resa upp till huvudstaden för ett par veckor sedan. Närmre 120 frågor plus ett antal tidspressade praktiska stationer. Jag åkte tåg tillsammans med ytterligare en kollega från samma stad och vi hade full fokus under resan. Vi satt båda två helt knäpptysta sista sträckan i taxin upp till huvudkontoret där provet skulle äga rum.
Jag var så disträ att jag till och med trodde att jag förlagt min telefon på matstället vi slank in på för att snabbt få något i magarna innan. Jag kunde inte ringa till mobilen heller för jag hade redan varit duktig och tänkt på att stänga av ljudet inför provet. Hur ska det gå.. kräks nu inte!

Pennan glödde, luppen fick jobba. Äkta -inte äkta. Diamant - Moissanit. Hublot, Omega, Breitling, Rolex.. serienumret sitter var..? Top Crystal - small inclusions med litet bord och normal rondist. Matsilvermodeller - Olga, Rosenholm, Sachsisk och Uppsala. Gunnar Cyrén formgav glasen och besticken till Nobelservisen...14 Karat är 58,5% guld och man började med årsstämplar 1759.

Tick tack tick tack.. tiden är ute..
Oh yes! Vi klarade det! Godkända och legitimerade hela gänget.
Let´s fira! och vad passar väl bättre än ett besök på Stampen i gamla stan en kväll som denna, följt av oförglömlig middag på E-Types medeltidsrestaurang. Nöjda, lättade, mycket glada och lite snurriga landade vi till sist väldigt trötta på hotellet och sov riktigt gott.


                                       





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...