onsdag 19 mars 2014

Vattnet var vedervärdigt, viktigt vad vi värdesätter

Det är tur man har Facebook.

Så gott som samtliga mina kontakter på de sociala medierna skrek ut sin varning den där söndagsmorgonen om vad som hänt natten till lördagen. Informationen gick inte att missa om den läckande toaletten i vattentornet som alltså förstört och smittat vårt fina dricksvatten med äckliga bajsbakterier.
Ja, jag fattar jag ska inte dricka av vattnet. Det vore dumt. Drick inte direkt ur kranen och undvik helst att dricka ur toastolen.

Vi måste koka vattnet i några dagar innan vi kan använda det till mat och dryck. Så sa dom, men om man kokar vattnet så många dagar så hinner det väl nästan dunsta bort. Jag kokade bara några minuter, tyckte det räckte men jag kanske missförstod något..?

Det går några dagar och vi tycker det är besvärligt och jobbigt och äckligt. Bortskämda med det finaste, klaraste vattnet som helt plötsligt tas ifrån oss. Kan tycka att det var lite nyttigt för oss rika människor att inse värdet i den skatt som vattnet faktiskt är. Det är viktigt att tänka på att inte alla har det fina att tillgå där ute i världen, och att vi kan hjälpa till på det sätt vi förmår att ändra på det.

Så på torsdagen kom beskedet att vattentornet var grundligt sanerat, ett flertal noggranna tester hade utförts och till sist kunde kommunen meddela att vatten var i fräsch kondition igen att dricka av. Så lyxigt. Den kvällen unnade jag mig ett varmt och skönt skumbad utan bajs i. Det är grejer det.

Vi har skitbra vatten här i stan.. så det så.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...