onsdag 2 april 2014

Fantastiskt fritänkande flicka försöker filtrera fula fraser, failar förstås

Häromdagen halkade jag in lite på att berätta en smula om min härliga sextonåring. Hon den snacksaliga med den hetsiga diskussionsivern ni vet. Ibland när hon har sovmorgon (hon kliver nästan alltid upp 06.00 i vanliga fall) har jag förmånen att ta sällskap med henne in till stan. Det är då vi brukar prata om allt möjligt både vid busshållplatsen och mitt bland alla morgontrötta landsortsbor inne på buss 727. Tjejen pratar vitt och brett och ganska högljutt, för i ena örat har hon en hörlur med Spotify och det måste man överrösta. Jag hör ändå trots mina medelålders öron men hon utgår från att jag inte hör så bra. Det blåser ju också, det kan påverka tant mammas hörsel negativt.

Hon måste planera sina vårinköp på bästa sätt och står vid busshållplatsen och spekulerar kring vilka skor hon behöver köpa och i vilken färg. Hon har sett ett par vrålsnygga vita tygskor (eller ska hon ha de blå) av märket Fred Perry på Scorett  och kommer samtidigt fram till att hon verkligen har såå tröttnat på Converse. Det har hon haft i olika färger i flera år nu och ALLA har sådana. "De är sååå tråkiga!" säger hon ännu högre och samtidigt vänder sig den lilla söta tjejen om, som också stått och väntat på samma buss, och tittar skamset på oss. På fötterna har hon givetvis ett par röda Converse... Hon hörde nog inte va, det var bara en slump att hon tittade på oss just då va?

Väl inne på bussen pratar vi vidare om ditten och datten och min tonårstjej börjar bläddra bland sina bilder i sin  iPhone. Selfie efter selfie och hon skrattar åt några bilder där hon sminkade sig lite annorlunda än vad hon gör nu. Hon hävdar moget att hon hade en konstig fas då. Även om jag nu vet att hon är i en ny fas som snart kommer övergå i en annan fas som hon också kommer skratta åt om några månader. Så utbrister hon plötsligt förskräckt:
 "HUR kunde jag sminka mig så där fult med eyeliner, det ser verkligen jätteskabbigt ut!"

Det är precis i det ögonblicket jag inser att hon gjort det igen, för tjejen i det mörka håret som satt bredvid och hittills bara tittat ut genom fönstret åt andra hållet vänder sig nu om för att plinga på stoppknappen och kliva av. Den tjejen är jättefint sminkad med.. eyeliner.. så klart.
Jag förstår att det är på tiden att jag uppfinner ett filter mellan hjärna och mun till min tonårstjej omgående, för det där det var minsann en ganska pinsam bussresa..

#nofilter






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...