måndag 28 april 2014

Grannens gräs grönare, glittriga grejer gör grått gladare

Dagen då staden blev grön.
Den gråa staden med asfalt och bullrig trafik, den tråkiga färglösa och vinterskitiga.
Vi putsar, fejar av och rensar bort resterna och gruset från den gamla årstiden.
Nu är den nya här. Det som var glömmer vi bort och vill inte ha tillbaka förrän till jul.
Vi kunde sitta i bikini redan i påskas och gå strumplös till jobbet en sådan skön vårdag i april.
Shorts- och linnebeklädda stadsbor visar sig med fuskbruna ben och hela staden blir med ens färgladare i solglittret. Värmen, ljuset och glädjen vinner lätt över den gråa kylan.

Det börjar lukta nyklippt gräs runt omkring i grannskapet, det luktar så gott och det känns med ens så somrigt. Förutom hos grannen som har en sån där självåkande apparat som småtuggar mest hela tiden och förstör den känslan. Jag tycker inte om sådana fåniga nymodigheter för om alla skulle köpa en sådan så skulle jag snart inte få känna doften av gräs över huvud taget. Det hade ju varit bra om jag hade varit allergisk men nu är jag inte det.

Ute på den lilla altanen nedanför tjejens rum ligger en skitig kudde på en stol ämnad för utekatten när han envisas med att stanna ute om natten. Han brukar oftast inte jama för att bli insläppt utan lägger sig tillrätta där under taket på det duniga underlaget och inväntar någon i huset att vakna. Så duktig kisse.
Men när katten är inne och jag tittar ut på altanen har en liten fågel vågat sig dit för att norpa en och annan fjäder från kattens kudde. Det är dags för den lilla fågeln att bygga bo. Jag håller katten inne en stund till så fågeln får plocka färdigt, kudden är i alla fall äckligt skruttig så det gör inget att den blir några fjädrar fattigare. Fågeln däremot skulle nog inte må så bra av att bli några fjädrar fattigare om katten finge bestämma.

Jag får också se att några av påskfjädrarna som pyntades så fint ute i syrenbusken fattas. Misstänker att fåglarna lånat några fina blå därifrån till sina nästen. Eller så tycker de att det är hög tid att plocka bort påskpyntet. Det kan jag nog hålla med om.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...