torsdag 20 februari 2014

Besynnerlig bästsäljande berättelse, byrackan blev blodig.

Jag fick ett ordentligt ryck i helgen som var att jag verkligen längtade efter att få gå och se en pjäs igen. Det är tyvärr inte så ofta det sätts upp något sevärt här i närheten på stadens länsteater. Senast var vi och såg Hamlet och det är snart ett år sedan nu. Efter det fick vi bege oss till storstaden för att få njuta av skådespeleri. Den gången på riktigt hög nivå med bland andra Robert Gustavsson i Rainman.

Mitt ryck fick mig i alla fall att vilja boka in en pjäs direkt samma lördag oavsett utbud, men det gick sådär eftersom det förstås var slutsålt på så kort varsel. Men redan på tisdagen fanns det ett par platser kvar. Kanske ett återbud vad vet jag, men vi hamnade allra längst fram med en extrem närhet till alla skådespelare. Jag hade två inbokade läkarbesök i rad på morgonen den tisdagen och valet av dag för teaterbesöket kändes fantastisk eftersom jag då kunde fokusera på och se fram emot kvällen under min oro kring alla prover hos läkaren. Dessutom var det faktiskt på dagen nitton år sedan jag fick en förlovningsring på fingret, så en dejt samma kväll var väl heller inte fel tänker jag. 

Jag hinner slänga i mig lite snabbmat efter jobbet innan föreställningen börjar, och eftersom jag jobbar på stan är det sedan bara att ta en liten kort promenad i kylan ner till teatern. Vi intar våra platser som är så nära scenen att det nästan upplevs som PÅ scenen. Lite längre upp i rampljuset ligger en död hund, spetsad av en högaffel.. Pjäsen kan börja!

"Den besynnerliga händelsen med hunden om natten"
av Simon Stephen efter Mark Haddons bästsäljare, som handlar om den femtonårige Christopher spelad av Peter Jansson. En autistisk pojke i hans värld där drömmen om stjärnorna finns och om förhållandet till föräldrarna och de andra i hans omgivning. Utspel och galet upprivna scener i förtvivlan och med ett tålamod som tryter. Starkast är pappan (Linus Lindman) som bryter ihop i ånger när sonen upptäcker lögnen..

Jag levde mig förstås in i ett underbart, känslosamt och humoristiskt skådespeleri från första raden. Tack för ikväll! Nu väntar jag ivrigt på nästa uppsättning - musikalen Lasse-Maja i april..


                                     

Riktiga livs levande hundar ingick i teaterns ensemble.
Denna hund på bilden var dock inte vid liv ens före den brutala spetsningen vill jag tillägga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...